Zo gebruik je Google My Business

Als je niet zichtbaar bent op Google dan ben je geen bedrijf. Dat is misschien een beetje overdreven maar het is een feit dat vindbaarheid in zoekmachines van groot belang is voor het succes van een onderneming. Naast een website inrichten en hopen dat de webcrawlers jouw pagina indexeren is er nog een methode om snel gevonden te worden in search engines; Google My Business. Wat het is en hoe dit werkt leggen we in het kort uit op deze pagina.

Wat is Google My Business?

In het kort is Google My Business een gratis tool die ondernemers in staat stelt om een bedrijfsprofiel te maken via Google Search en Maps. Door informatie in te vullen over de organisatie is het voor klanten eenvoudiger om jouw bedrijf te vinden en contact te leggen. De ondernemer kan zich beter profileren en vindbaar maken, nog voordat klanten een bezoek brengen aan de zakelijke website.

Waarom zou ik een bedrijfsprofiel maken?

In principe wordt iedereen met een functionele website automatisch geïndexeerd voor weergave in de zoekresultaten. Maar een link betekent nog niet dat mensen hier ook op zullen klikken. Naast een koppeling naar de zakelijke site kunnen gebruikers direct contactinformatie bekijken of via Maps zien waar je als ondernemer gevestigd bent. Het is zelfs mogelijk om direct de klantwaardering te vermelden. Een bedrijf met 4 of 5 sterren valt direct meer op dan een standaard link in de zoekresultaten.

Kan ik het zelf regelen?

Iedereen met een Google account kan gratis een Google My Business profiel maken, daar is weinig technische kennis voor nodig. Maar om daadwerkelijk boven te komen drijven in de zoekresultaten is wat meer expertise nodig. Hiervoor kun je een SEO bureau inschakelen. SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel zoekmachine optimalisatie. Samen met Google My Business word je niet alleen beter gevonden maar spreek je ook direct de juiste doelgroep aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *